A k Emersonově věčné slávě bylo připsáno i to, jak do světového šampionátu 1972 přenesl všechnu tu báječnou odlišnost. Lotus 72, ve kterém vyhrál Rindt světový šampionát 1970, byl předělán na Lotus 72D. Vůz získal nový vzhled a sponzorství tabákové společnosti Imperial Tobacco, která se rozhodla, že jejich nejnovější značka cigaret potřebuje reklamu. Tak se tým Lotus přiklonil k nevyhnutelnému. Formule byly nabarveny černou a zlatou barvou a přejmenovány na „John Player Specials“. Vypadaly jako pojízdné, vzduchem svištící rakve.
Kromě několika pokusů o průnik na přední příčky v podání Dennyho Hulma a Jean Pierra Beltoiseho (který jezdil pro stáj BRM a stal se součástí jejich posledního vítězství v historii) byla sezóna 1972 v podstatě bojem mezi Fittipaldim a Stewartem. Fittipaldi měl na kontě pět vítězství v Grand Prix, Stewart čtyři. Rozhodující bylo, že Fittipaldi nasbíral i nějaká druhá a třetí místa v první polovině sezóny. To znamenalo, že byl schopen pojistit si titul už na závodě v Monze. Jackie Stewart si shodou okolností kvůli své věčné honbě za slávou a penězi uhnal vřed dvanácterníku a jeho doktor mu pro druhou polovinu sezóny doporučil zpomalit, což pro Emersona znamenalo užitečnou výhodu. Této výhody také nakonec využil a v září roku 1972 se stal vítězem šampionátu. „Jakmile jsem se dostal na úroveň boxů, viděl jsem Colina, jak skáče přes zábradlí a vyhazuje svůj klobouk do vzduchu“, řekl Fittipaldi, když vzpomínal na tento zážitek z Monzy. „Tento ikonický obrázek, který mi zároveň připomenul mé první vítězství v Grand Prix, byl nejšťastnějším momentem v mé závodnické kariéře.“ V jeho pětadvaceti letech se tak stal nejmladším světovým šampionem v historii Formule 1 .
Vítězství Emersona znamenalo, že přišlo zatmění pro argentinské jezdce (Fangio, Carlos Reutemann, Froilan Gonzales, Marimon) a ohlásilo oficiální nástup Brazilců. Emerson Fittipaldi byl prvním pojmem v úžasné sérii, která pokračovala jmény jako Rubens Barrichello, Carlos Pace, Fillipe Massa, Nelson Piquet, Ayrton Senna. Mladík ze Sao Paola postupně měnil podobu motoristického sportu, přeformuloval spojení Latinské Ameriky s tímto sportem a současně mu vtiskl úplně nový význam. První brazilská Grand Prix se konala roku 1972 jako neoficiální závod šampionátu. Následující rok již byl již tento závod zahrnut do oficiální soutěže.