Byl tu den závodu. Všechno, hned od samého počátku, začalo špatně – bouračkou při startu. Na trať vyjel bezpečnostní vůz, zatímco byly odklízeny zbytky trosek, Ayrton Senna, který startoval první, popojížděl po trati s Michaelem Schumacherem na druhé pozici. Bezpečnostní vůz byl po pěti kolech konečně zavolán do boxů. Závod se mohl znovu rozběhnout. Senna vyrazil v touze zanechat Schumachera za sebou a snaze znovu potvrdit své postavení. Podařilo se to. V sedmém kole, když projížděl zatáčkou Tamburello, ztratil Senna kontrolu nad řízením a narazil do betonové zdi rychlostí přes 200 km/h. Utržený závěs předního kola mu prorazil helmu. Na trati se objevily červené vlajky a závod byl zastaven. Lékařský tým v čele se Sidem Watkinsem ho vyprostil z trosek vozu, ale bylo to zbytečné. Senna zemřel, ležící přímo na trati za dozoru televizních kamer. Jednou pronesl větu: „Vždycky, když na to přitlačím, naleznu něco nového, znovu a znovu. Je tu ale jeden protiklad. V tom samém momentě, kdy se stanete nejrychlejším, jste zároveň obrovsky zranitelný. Protože ve zlomku sekundy může být všechno ztraceno. Úplně všechno.“
Závod byl znovu odstartován, Schumacher sklíčeně zvítězil a atmosféru ovládl nový druh tajemství: tajemství té nehody. Byla způsobena technickým selháním? Nerovným povrchem trati? Byly pneumatiky příliš studené po pěti kolech jízdy za bezpečnostním vozem? Nebo to byla chyba řidiče spolu s tou největší možnou smůlou? Nekonečné diskuze a rozebírání studií tohoto úmrtí, které následovaly, činily celou situaci ještě pochmurnější. Objevily se fámy o chybějícím videu a záběrech z nehody a mnoho pozitivních, ovšem neprokazatelných tvrzení, že řízení vozu odešlo těsně před nehodou. Bylo to jako v případě smrti Jamese Deana nebo princezny Diany: bouračka, smrt a nevysvětlená hádanka. Všechno se stalo neoddělitelnou součástí tajemství, které z toho vzniklo a dodnes trvá.