Zatím co Villeneuve byl v podstatě ze staré školy, Pironi byl na druhou stranu moderní. Propracoval si svou sportovní cestu na vrchol ve velice francouzském stylu, sponzorovaný státním podnikem ELF Petrol. Byl ambiciózní, vlastenecký, dobrý politik a byl odhodlaný se stát se prvním francouzským mistrem světa v seriálu Formule 1. Naučil se rychle zvládat emocionální složitosti, kterými bylo Ferrari prorostlé. Měl štěstí a jeho načasování bylo perfektní. Nové Ferrari 126C2 bylo celkově lepší auto než ten červený Cadillac, který se Villeneuve rok předtím pokoušel zkrotit. Sezóna 1982 vypadala pro Monsiňora Didiera velmi slibně. Ne však pro Villeneuvea. První dva závody nedokončil a ze třetího byl diskvalifikovaný kvůli velikosti zadního křídla. Následně v dubnu v San Marinu FOCA iniciovala bojkot závodu. Pole tak zůstalo otevřené pro Renault a Ferrari, plus jednoho nebo dva FOCA odpůrce, jako Tyrrell a Toleman. Do závodu startovalo čtrnáct vozů namísto obvyklých třiceti a více. Poté co se Renaultu porouchaly motory, mělo Ferrari závod ve své moci. Villeneuve vozil Pironiho pohodlně za sebou až do závěrečných fází závodu.
Pak nastaly potíže. Obě Ferrari měla tak velký náskok před třetím Michelem Alboretem, který vrávoral za nimi v Tyrrellu, že tým vytáhl signální ceduli s nápisem pomalu. Chtěli se ujistit, že ani jeden z jejich dvojice neporouchá motor nebo jim nedojde palivo. Villeneuve bral ten pokyn „zpomal“ jako jasné znamení „udržte si své pozice, stejně jako „snižte rychlost“. Pirony ale Gillese předjel. Villeneuve předpokládal, že se před cílem opět vymění a Didier projede cílovou čárou poslušně na druhém místě, mladší řidič respektující toho staršího a tak dále. Pironi tak ale neuvažoval a první pozici mu už nepřenechal. Villeneuve byl rozžhavený doběla. Pocit veřejné urážky v kombinaci s obavou o jeho sportovní budoucnost a kariéru ho jasně dovedla až na pokraj zuřivosti. K události se pak vyjádřil takto: „Neřekl jsem mu ani slovo a ani s ním mluvit nehodlám – nikdy! Vyhlásil jsem mu válku. V budoucnosti se budu soustředit pouze na sebe a na své věci. Je to válka. Zcela rozhodně, válka!“ Mechanici stáje Ferrari celou situaci ještě zhoršili obcházením problému a vyhýbavými odpověďmi. Pironi byl v týmu oblíbený a jeho lidé byli neoblomní. Tvrdili, že signál zpomal znamenal prostě jenom zpomalit a nikoliv „nepředjížděj“.