Portugalská Grand Prix, 13. srpna 1960
Po nejistém startu a neúspěších v Argentině a Monaku Jack Brabham zahájil střed sezóny ve formě a za volantem Cooperu absolvoval čtyři velmi úspěšné závody – v Holandsku, Belgii, Francii a Velké Británii. Zbývaly tři závody, na nichž byl Brabham ve velmi silné pozici. Jedním z nich byl pouliční závod v Oporto portugalské Grand Prix. Každé 7,4kilometrové kolo představovalo pro jezdce a vozy celou řadu výzev – jelo se přes dlažební kostky a tramvajové koleje, což pro formule není vyloženě ideální.
Mezi patnácti startujícími na závodě o 55 kolech se sešel Stirling Moss zotavující se z nehody ve Spa a světový motocyklový šampion John Surtees na své teprve druhé Grand Prix na čtyřech kolech. Mnozí očekávali, že mu změna bude činit potíže, Surtees ale překvapil a ve svém Lotusu se dostal do první řady, před Dana Gurneyho v BRM, Jacka Brabhama a Stirlinga Mosse. Ve třetí řadě startoval Skot Innes Ireland, který nevěděl, jak reagovat na to, že jeho Lotus zdobí irská vlajka. Pořadatelé národnost vyvodili z jeho jména.
Poté, co mu na předchozím klání (britská Grand Prix) selhal motor, Graham Hill dobře věděl, že další prohru si dovolit nemůže, a v druhé řadě netrpělivě čekal na pokyn vlajky. Gurney vystřelil do vedení, jen aby ho Brabham předjel už v první zatáčce. To Gurneyho nijak neodradilo a soupeři to ihned oplatil. Vedení si udržel až do konce rovinky. Pak začalo dobrodružné druhé kolo.
„Po rovince jsme zabočili doleva,” vzpomínal Brabham, „a dále pokračovali do kopce a podél tramvají. Pak jsme museli odbočit doleva, koleje tramvají ale vedou dál rovně. Ocitl jsem se mezi nimi a bylo mi hned jasné, že se nich jen tak nedostanu. Už jsem byl smířený s tím, že skončím až v depu, bůhvíkde.” Nakonec zpomalil a podařilo se mu Cooper otočit a zamířit zpátky na okruh. Bláznivá zajížďka ho stála šest míst, z druhého místa klesl na osmé.
Po pěti kolech vedl Gurney nad Surteesem o pět sekund, Moss jel za nimi. V 11. kole však Gurney spadl na místo páté. V 25. kole vypadl v důsledku problémů s motorem. Mosse stíhaly podobné potíže, což vyžadovalo mnoho zastávek, v polovině závodu tak Surtees nabyl bezproblémový náskok před Philem Hillem a Jackem Brabhamem. I pro ty dva byla jízda víceméně bez potíží, až do 29. kola, kde Hill skončil mezi slaměnými balíky umístěnými na trase kvůli bezpečnosti.
Na Surteesovy plátěné řidičské boty odkapávalo palivo a v 36. kole mu kvůli tomu uklouzla noha na brzdě. Vůz narazil do obrubníku a náraz mu utrhl chladič. S odstoupeným Surteesem nyní Brabham vedl o minutu před kolegou ze stáje, Brucem McLarenem. I přes svou předchozí smůlu si kralující šampion ani tentokrát nenechal vítězství uniknout. Jednalo se o jeho páté vítězství v Grand Prix a druhý úspěšný Světový šampionát. Na třetím místě skončil mladý jezdec Lotusu Jim Clark ve své první sezoně, který navíc bojoval v průběhu závodu s otravou z jídla (což musela být na hrbolatých cestách docela výzva).
Moss mezitím potvrdil, o jak nesmírně chaotický závod šlo. V 51. kole jel na pátém místě, pak se mu však v zatáčce zablokovaly brzdy. Pokusil se vůz znovu nastartovat, během toho ovšem závod skončil. Vůz otočil do opačného směru, rozjel ho z kopce, otočil se a cílovou čáru nakonec protnul v domnění, že si přijel pro páté místo. Snahu však nikdo neocenil a Moss byl diskvalifikován.