Přitom postavit se za bezpečnost bylo tím neodvážnějším gestem. Názorným příkladem je Spa roku 1969, kdy Asociace Řidičů Grand Prix (Grand Prix Drivers Association – GPDA) úspěšně bojkotovala závod. Trať byla zkrátka příliš nebezpečná. Rozhodnutí bylo vydáno řidiči téměř jednomyslně. A podle Stewarta bylo obzvláště významné vzhledem k absolutní neochotě organizátorů, kteří odmítli provést jakákoliv bezpečnostní opatření. Ptáte se, kdo se směle vydal na jednání s řídícími orgány jménem GPDA a odnesl si tak s sebou veškerou potupu? Ano, byl to Jackie Stewart.
Lidé, kteří nebyli nijak zainteresování v motoristickém sportu, měli pochopení pro věc. „Jediní lidé, od kterých se nám dostávalo kritiky“, poznamenal kousavě Stewart, „byli často ti, kteří byli úzce spjati s automobilovými závody.“ V kruzích motoristického sportu platil názor, že předchozí generace řidičů se dobrovolně stavěla smrti tváří v tvář, a tím se navždy zavázala závodní komunitě. Hledat tedy nyní řešení, jak omezit pravděpodobnost smrti, bylo jako zneuctít tento závazek a popřít oběti, které byly přineseny v minulost. Tato gladiátorská póza však v moderním světě nedávala velký smysl pro ostatní řidiče, ale našli i světlé výjimky. Chris Amon (zapsal se do dějin svou přezdívkou „největší smolař všech dob v řadách řidičů“, měl našlápnuto k několika vítězstvím za nevýkonný tým Ferrari, ta mu ale vždy na poslední chvíli unikla) před Stewartem smekal klobouk. „Jeho postoj k otázce bezpečnosti byl vždy jednoznačný. Tvrdě pracoval na tom, aby se závodní tratě změnily a zároveň tvrdě jezdil.“, řekl Amon.
Roku 1969 na španělské Grand Prix těžce havarovali Graham Hill a Jochen Rindt. Narazili do nově postavených bariér. Naštěstí se oba dva řidiči se z havárie dostali téměř bez úhony, a to samé i diváci, kteří stáli jen několik metrů opodál. Pouze jeden divák přišel o oko a další skončil se zlomenou rukou kvůli troskám, které létaly vzduchem. Mohlo to být ale mnohem, mnohem horší. Tato názorná ukázka užitečnosti bariér umožnila Stewartovi argumentovat, že i na spoustě dalších míst by se mohly pořádat automobilové závody, pokud by se daly prezentovat jako luxusní a výnosná atrakce a ne něco, čemu se většina lidí vyhýbala ze strachu, že budou smeteni závodním vozem.